Beijing & Shanghai - Reisverslag uit Mong Kok, Hong Kong van Eileen Bogels - WaarBenJij.nu Beijing & Shanghai - Reisverslag uit Mong Kok, Hong Kong van Eileen Bogels - WaarBenJij.nu

Beijing & Shanghai

Door: Mitchel en Eileen

Blijf op de hoogte en volg Eileen

21 September 2015 | Hong Kong, Mong Kok

Ni hao iedereen!

Ons eerste bericht vanuit Azië. Na de troubels in China met internet; google die slecht werkt, afgesloten Facebook, zijn we nu in Hong Kong aangekomen. Het is ons weer is duidelijk geworden hoe makkelijk internet in ons leven is. We zijn een aantal keer op een andere locatie beland dan gedacht maar dat maakte het ook weer leuk.

Nu even terug naar het begin, na een prima vlucht met Qatar airways, kwamen we aan in Beijing. We hadden thuis al uitgezocht hoe we bij het hostel moesten komen dus -met wat handen en voeten uitleg van Chinezen ging het redelijk gemakkelijk. We waren wel al een keertje langs ons hostel gelopen toen we het eenmaal vonden, maar wat een prima hostel! In Beijing zijn we 5 dagen gebleven. Wat een giga stad met zoveel mensen, helaas die geen woord Engels spreken. In Beijing hebben we alle highlights bezocht, van het zomerpalies, tempel van de hemelse vrede tot de verboden stad.
De verboden stad bezochten we tegelijk met heel veel Chinezen wat het zeker bijzonder maakte omdat je merkte hoe belangrijk deze plek binnen hun cultuur is.
We hebben natuurlijk ook een bezoek gebracht aan de Chinese muur. Mitchel was al eerder, met zijn vorige bezoek aan China, op deze locatie op de Chinese muur geweest. Wel een toeristische plek maar niet toegestaan om winkels op de muur te hebben. De tocht naar de muur was ook weer een ervaring, we namen de lokale bus waar we al niet begrepen hoe te betalen. Een behulpzaam Chinese meisje, die voor de verandering erg goed Engels sprak, hielp ons hiermee. Na een uurtje in de bus stopte we in een dorp waar heel veel mannen de bus in kwamen en ons vroegen of we naar de Chinese muur gingen. Zij wilde ons wel brengen, gewoon hun eigen auto gebruiken ze dan als taxi, soort van UBER. Wij snapte er natuurlijk niks van maar de Chinese meisjes wilde met ons wel in een auto stappen waardoor het een stuk goedkoper was. Perfecte oplossing! Bij de Chinese muur gingen we met een, ik moet zeggen, niet zo'n heel stevige kabelbaan omhoog. Ik met mijn hoogtevrees had het wel een beetje moeilijk maar wat een fantastisch uitzicht. Na wat steile beklimmingen van de Chinese muur zijn we met een rodelbaan naar beneden gesjeesd. Op de terugweg bij dezelfde man in zijn 'taxi' gestapt en op een Chinese manier op het busstation afgezegd; zigzaggend en toeterend door het verkeer.

Na 5 dagen Beijing zijn we met de hoge snelheidslijn naar Shanghai gegaan. Wat een wereld van verschil! Van het oude, culturele Beijing naar de moderne metropool Shanghai. Het verschil tussen de twee steden vonden wij leuk om mee te maken. Het hostel was luxe voor de prijs die we ervoor betaalde en een mooie locatie naar de stad. In Shanghai natuurlijk de vele hoog bouw bezocht, wat wil je als je met een bouwkundige op reis bent. Ook nog Mitchel z'n 25e verjaardag gevierd met een cocktail op de 87ste verdieping met een super uitzicht! Ons viel wel op dat Shanghai een stad is van malls, giga winkelcentra om de haverklap met alle bekende westerse merken. Natuurlijk ook nog wat cultuur gesnoven door de oude wijken te bezoeken. Wat ons telkens opviel waren de vervallen huizen maar met dure auto's voor de deur.

China; het land van security check bij elk metro station, van gecreëerde werkgelegenheid, van ongeduldige Chinezen, van gigantische steden maar wat een bijzonder land en cultuur om te mogen ervaren.

Dit is onze blog voor nu, als je nog wat mist, vraag maar raak!

We hebben ook nog geen computer tot onze beschikking gehad dus wat foto's komen later!

Groetjes,

Mitchel en Eileen

• 21 September 2015 - 18:17

Melvin:

Klinkt allemaal erg goed nu al.
    Heel veel plezier samen.
    En geniet ervan.

• 21 September 2015 - 18:26

Jet:

Leuk om te lezen!!! Klinkt goed, doe voorzichtig en ik verheug me op het volgende verhaaltje! Xx