More memories - Reisverslag uit Burleigh Heads, Australië van Eileen Bogels - WaarBenJij.nu More memories - Reisverslag uit Burleigh Heads, Australië van Eileen Bogels - WaarBenJij.nu

More memories

Door: Mitchel en Eileen

Blijf op de hoogte en volg Eileen

07 December 2015 | Australië, Burleigh Heads

Hello everybody!

Onze laatste blog eindigde op weg van Yangon naar Kuala Lumpur. Op dit moment zitten wij alweer in Australië - de eind bestemming van onze reis. Gelukkig wel nog voor twee maanden!

Maar we zullen natuurlijk nog even wat vertellen over Kuala Lumpur. Wij hadden een avond vlucht naar Kuala Lumpur waar Mitchel zijn eerste ervaring had met de Maleisische keuken. We hadden allebei een lekker nasi gerecht in het vliegtuig gegeten - en dat voor vliegtuig eten!
Aangekomen in Kuala Lumpur kwamen wij er al snel achter dat een bus ons samen voor 7 euro naar ons hotel kon brengen. Dat klinkt altijd goed voor een backpacker natuurlijk! Wel kregen we onderweg meteen te maken met de tropische regenbuien die er in deze tijd in Kuala Lumpur en ook Singapore zijn. De volgende dag merkten we dit ook weer goed. Na even goed te hebben uitgeslapen, gingen we met de gratis(!) GO-KL bus naar de petronas towers, het hoogtepunt van Kuala Lumpur. In de bus raakten we aan de praat met een oudere Maleisische man, erg leuk en hij liet ons ook meteen de beste weg naar de petronas towers zien. Ideaal! Aangekomen bij de petronas towers viel ons de hoeveelheid beveiliging op, er bleek de ASEAN summit te zijn waar ook Obama en een Russische delegatie van de partij zouden zijn. Dat hebben wij gemerkt, ontzettend veel politie, leger en beveiliging was op de been. We hebben zelfs in de avond Obama in zijn beast (auto) gezien. Erg indrukwekkend hoeveel beveiliging rond hem heen rijdt!
Nu maar weer terug naar de petronas towers. Eerst hadden we even de shopping mall beneden bekeken en heerlijke broodjes gegeten - erg lekker weer na het zoete witte brood in Myanmar. Helaas begon toen de tropische regenbui, die die dag niet meer stopte. Gelukkig hadden we wel ergens nog heerlijk Indonesische gegeten - mét een heerlijke saté saus!
De volgende dag opnieuw een poging om de petronas torens te bezoeken. Gelukkig zat het weer goed mee en zijn we op de 46e, 83e en 86e verdieping van de petronas torens geweest met een mooi uitzicht over Kuala Lumpur!! Zeker voor een bouwkundige is het wel een moetje als je in Kuala Lumpur bent, ook op de petronas torens te gaan. Verder konden een bezoek aan Chinatown, Little India en de islamistische buurt natuurlijk niet ontbreken. Het Merdeka square, hier staat ook de vlag van de Maleisische onafhankelijkheid, vonden wij erg mooi en zeker een bezoekje waard. We zijn in Kuala Lumpur ook nog even naar Spectre geweest - de nieuwe James Bond film. Soms is het ook even lekker iets 'gewoons' te doen en het was een erg leuke film! Wat ons ook opviel was alle verschillende soorten culturen en religies die er in Kuala Lumpur zijn.

Kuala Lumpur; voor ons een stad van: vele verschillende culturen die zonder opvallende problemen met elkaar samen leven, onze eerste echte ervaring met tropische regenbuien. Ook een stad van vele westerse invloeden en shopping malls. En natuurlijk de stad van lekker eten en de petronas torens.

Vanuit Kuala Lumpur vertrokken wij met de bus naar Singapore. Hier keek ik erg naar uit omdat wij daar Annelieke konden zien. Annelieke is voor modellen werk een aantal maanden in Singapore wat betekende dat zij ons wat mooie en lokale plekjes kon laten zien. En dat heeft ze zeker gedaan! Vanuit Kuala Lumpur kwamen wij aan het eind van de middag in ons hostel in Singapore aan. Een leuk en modern hostel, waar wij een bed op een slaapzaal voor 16 personen hadden... Singapore is helaas zo duur met accomodaties dat we voor deze optie hadden gekozen. Wel erg last gehad van luidruchtige mensen heel vroeg in de ochtend maar goed dat is het risico. Annelieke had nog tot laat werk waardoor we besloten de volgende ochtend af te spreken. We begonnen onze stadstour in Orchard road, waar de ene shopping mall de ander op volgt. Ook was de straat al helemaal in de kerst sfeer. Hier moeten wij nog steeds aan wennen als het ondertussen 30 graden is. Daarna met de metro naar Marina Bay, waar we hét gebouw van Singapore konden zien (Marina Bay Sands) en natuurlijk de gehele skyline. Zeker voor Mitchel een van de redenen om in Singapore geweest te zijn. Helaas kent ook Singapore de tropische regenbuien én deze keer met hele harde onweersbuien dat we de rest van de middag tot de shopping malls waren toegewezen. Gelukkig klaarde het voor de avond op want Annelieke had een leuke avond gepland! Eerst gingen wij naar Empire, een bar/club op de 50e verdieping, die een geweldig uitzicht heeft over de hele stad. Het was ook nog is ladies night, waardoor wij heerlijk gratis martini's konden drinken (zelfs Mitchel omdat de dames zoveel kregen). Daarna gingen wij naar Match en bang bang, een plek waar Annelieke vaak met andere modellen komt, om de avond af te sluiten. Erg leuk om te zien waar Annelieke vaak over vertelt! De volgende dag spraken wij af in Chinatown waar wij nog op het nippertje een mooie set stokjes hebben gevonden! Wij wilde als souvenier voor ons zelf een mooi set stokjes dus net op tijd gevonden. Ook hebben wij in Chinatown durian geproefd, een populaire fruitsoort in Azië maar waarover vaak wordt gezegd dat westerlingen deze niet lusten. Zeker alleen de geur is niet erg smakelijk en na het geproefd te hebben kunnen wij zeggen, ook de smaak is niet erg lekker (nog zacht uitgedrukt). Wel leuk om met z'n 3en te hebben geprobeerd! Toen het donker begon te worden, gingen wij richting gardens by de bay. Gardens by de bay is een mooi aangelegd park met avatar bomen (google maar) waar een lichtshow met bijbehorende kerst/Disney muziek wordt gedaan. Daarna gingen wij naar Saté by the Bay, waar Annelieke ons wat locale gerechten kon laten proeven. En met succes want het smaakte heerlijk! Vanuit het eten liepen we naar een plekje waar je fantastisch uitzicht hebt over de hele skyline en omdat het donker was was het prachtig met alle lichtjes. Weer een plekje die wij nooit geweten hadden!
Op onze laatste dag in Singapore gingen we naar de Botanic gardens, een prachtig park met daarin een mooi orchideeën park en wat tropische regenwoud. Aan het eind van de middag nog een rondje gelopen door Little India en een hapje gegeten waarna we afscheid namen van Annelieke. Echt super leuk om iemand van zo dichtbij, zo ver weg te zien. En ook om haar plekje en ervaringen in Singapore mee te maken.

Singapore voor ons de stad van; mooie locale ervaringen, fantastische skyline, dure accomodaties, een stad met vele gezichten van business tot plezier en goed georganiseerd.

Én toen vertrokken we naar onze eind bestemming Australië. Gelukkig wel nog voor 2 maanden maar toch een gek idee dat wij vanuit dit land zullen terug vliegen naar Nederland.
Vanuit Singapore hadden wij een vlucht naar Darwin waar wij 9 uur (!!) moesten wachten op onze vlucht naar Cairns. Dit hebben wij slapend op het vliegveld doorgebracht waar helaas weinig te doen was. Gelukkig kwamen wij op een mooie tijd aan in Cairns waar we een gratis vervoer naar ons hostel hadden: het Aslyum hostel. Voor ons van te voren niet bekend maar dit bekent dus: mental institution. Omdat in Australië accomodaties ook erg duur zijn hadden wij voor het goedkoopste gekozen met dus blijkbaar een rare naam. Gelukkig was het hostel wel prima, schoon en onze slaapzaal was rustig. In Cairns hadden wij 2 dingen wat we graag wilde doen: duiken in de great barrier reef en het regenwoud bezoeken. Dit hadden wij dus meteen dezelfde avond geregeld. De eerste dag besloten wij wel rustig aan te doen. Je mag bij Cairns vanwege de krokodillen, kwallen en gevaarlijke roggen niet in het zee water zwemmen, waardoor er een mooi aangelegd openbaar zwembad langs het water ligt. Hier hadden wij dus de hele middag doorgebracht.
De volgende dag was één van de hoogtepunten van onze reis: duiken in de great barrier reef. Wij hadden natuurlijk ons duikbrevet gehaald wat betekende dat wij 3 duiken verspreid over de dag konden doen. Dit was wel met een gids die ons de bijzondere onderwater wereld kon laten zien; mooie koraalriffen, fantastische vissen, roggen én zelfs een haai. Een haai van ongeveer 1,5-2 meter zwom zo bij ons voorbij!! Gelukkig zijn deze niet gevaarlijk voor mensen. Het waren 3 fantastische duiken, een heerlijke dag op de boot en een onvergetelijke ervaring!
De volgende dag mochten wij meteen weer vroeg op omdat we een toer door het regenwoud gingen doen. We werden opgehaald door een busje die ons als eerste naar een wildlife centrum bracht. Hier zijn de dieren die in Australië leven te zien; heel veel verschillende vogels, krokodillen, slangen, koala's, wallaby's en kangoeroes. De laatste twee kon je zelfs voeren! Een leuke eerste ervaring met de typisch Australische dieren. Daarna hadden wij even een tegenslag met de veerboot die ons over een redelijk gevaarlijke rivier bracht. Er was mechanisch iets gebroken waardoor we 3 kwartier vast stonden. Dit bracht wat stress in het tijdschema van de gids maar eenmaal weer op weg reed ie hard door om de tijd weer een beetje bij te halen. De weg naar de volgende bestemming was door het Daintree nationale park, met regenwoud en fantastisch uitzicht over de kustlijn. Ook de enige plek in de wereld waar twee UNESCO werelderfgoed gebieden aan elkaar grenzen: Daintree national park en de great barrier reef. Na een lekkere hamburger voor de lunch hadden we nog een klein uurtje om door te brengen op het strand. Helaas konden wij daar weer niet zwemmen! Kunnen wij ons in Nederland niet bedenken, vanwege gevaarlijke dieren niet zwemmen. Bij de toer zat ook nog een regenwoud wandeling waarbij onze gids leuke weetjes over het regenwoud vertelde en daarna nog een boottocht over de Daintree rivier. Een op het oog rustige rivier maar vol met krokodillen. Diezelfde ochtend was er schijnbaar nog een gevecht tussen twee krokodillen geweest vanwege voedsel, waarbij de baas van de rivier (een krokodil van 4,2 meter Scarface genoemd) had gewonnen. Hij zat de hele dag rustig te genieten van z'n gerecht waardoor wij hem ook nog konden spotten. Dat geeft wel even een ander gevoel zo'n krokodil in het wild in de rivier te zien. Dit was ook de afsluiting van de dag met vele indrukken met bijzondere dieren en natuur.
Onze laatste dag in Cairns brachten wij door bij de Lagoon, het aangelegde zwembad, om lekker bij te komen van de twee fantastische dagen ervoor.
Diezelfde avond vlogen wij naar Brisbane, waar ons avontuur met de campervan (onze camper) begon!

Hierover later meer want voor nu is dit verhaal weer lang genoeg.

G'day from Australia!