Hong Kong, Hanoi, Sa Pa & Ha long Bay - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Eileen Bogels - WaarBenJij.nu Hong Kong, Hanoi, Sa Pa & Ha long Bay - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Eileen Bogels - WaarBenJij.nu

Hong Kong, Hanoi, Sa Pa & Ha long Bay

Door: Eileen en Mitchel

Blijf op de hoogte en volg Eileen

02 Oktober 2015 | Vietnam, Ninh Bình

Xin-chao everybody!

Dit berichtje schrijven we vanuit Vietnam. In 34 graden zweten we hier lekker weg maar we genieten enorm.

Maar eerst nog even over Hong Kong. Vanaf 20 t/m 24 september zijn we in Hong Kong geweest en dat was wel even een beleving. Na een vertraging van 2,5 uur vanuit Shanghai kwamen we aan in Hong Kong. Door de vertraging wel nog wat gratis eten én muffins gescoord, altijd goed natuurlijk.

De weg naar het hostel vanuit het vliegveld ging voorspoedig, een bus zette ons bijna recht voor het hostel af. Of is hostel zelfs een te hoog gegrepen woord? We kwamen aan in een gebouw van 16 verdiepingen waar we ergens op verdieping 4 moesten zijn. Een tijd wachten voor de lift, natuurlijk maar 1 voor verdieping 4. We stapten uit in een gang waar het gigantisch stonk en liepen ergens een hok in voor het hostel. Ingecheckt moesten we naar de 5e verdieping. Een kamer voor 4 personen kregen we voor de eerste nacht, daarna zouden we gewoon een 2 persoons kamer krijgen. Een kamer die erg stonk en vies was, Mitchel die niet in het bed paste. Even een momentje, blijven we hier of niet? We zijn toch maar gaan slapen en kregen de volgende dag een iets betere 2 persoons kamer. Hoort ook bij de ervaring denk ik?!

In Hong Kong hebben we heerlijk rond gestruind in het gigantisch drukke Mong Kok, namen we de Star Ferry naar Hong Kong Island, de langste roltrappen genomen en natuurlijk de tram naar de peak genomen. Wat een fantastisch uitzicht!! De laatste dag in Hong Kong hebben we even een nagestuurd pakje uit Nederland opgehaald waarna we besloten om een dorpje verderop te bezoeken; Aberdeen. Een rustig dorpje waar we de lokale vismarkt hebben bezocht en heerlijke dim sum gegeten. Daarna besloten we naar repulse bay te gaan - een heerlijk strand. We hadden geen zwemkleding mee genomen maar hebben toch heerlijk genoten van het strand en het water.

Vanuit Hong Kong vlogen we door naar Hanoi, Vietnam. Altijd bijzonder om weer terug te komen in het land wat je 4 jaar als klein meisje 'thuis' noemde. Erg leuk om dit land nu met Mitchel te delen.
Na een prima vlucht met een gezellige Duitser naast ons vertrokken we naar het hostel. Natuurlijk meteen buiten een overvloed aan 'taxi' chauffeurs die ons wel konden brengen. Wij hadden ons echter goed voorbereid en wisten dat we met een Vietnam airlines busje bij ons hotel afgezet konden worden. Waar een voorbereiding soms goed voor is, haha. Een prima hotel met een grote kamer.
Wat een hectische stad is Hanoi. Zoveel scooters in smalle straten dit Kris kras door elkaar rijden. Voor Mitchel weer een nieuwe ervaring in Azië. In Hanoi boekte we dezelfde avond nog een trekkingstocht van 2 dagen door Sa Pa waar je verblijft in een homestay, bij een lokale familie. Meteen na Sa Pa hebben we een tour naar Ha Long Bay geboekt. Van intensief hiken naar intensief relaxen, leek ons het ideale vervolg.
We hebben nog 2 dagen doorgebracht in Hanoi. Wat musea bezocht en een aantal keer voor 10 cent ijsjes gegeten. Erg vriendelijke mensen maar de stad zelf vonden wij niet fantastisch.

Toen vertrok de nachtbus naar Sa Pa. Luxe slaapbussen, waar je dus echt kan liggen(!!), die ons in 6 uur naar Sa Pa brachten. Wel wat anders dan de 'slaapbus' die we allebei wel eens in Europa hebben gehad. Beetje bochtige rit en weinig geslapen maar wat een ontzettend mooie omgeving. We werden afgezet bij een hotel voor ontbijt en om half 10 werden we opgehaald voor de trekkingstocht. Mitchel wilde altijd graag rijstvelden zien; nou dat is gelukt hoor! We zijn er zelfs door-heen gegaan, wat wil je dan nog meer! Een hele groep vrouwen en meisjes liep met ons mee om ons de weg te wijzen, bijzonder hoe zij gewoon op slippers op gladde stukjes de toeristen erover heen trekken. Het was oogstseizoen dus mensen stonden de rijst te oogsten, bijzonder om dat mee te maken. We hadden een groep van 8, een erg leuke groep en wat een geweldig mooie omgeving was het!
Na een tocht van 12km kwamen we aan bij de homestay. Bijzondere mensen die ons erg hartelijk ontvingen. Lekkere douche genomen en een mooi lokaal diner gekregen. In de avond nog even met een aantal van de groep gekaart. Onze slaapplaats was boven bij de mensen thuis, een grote ruimte waar de matrassen op de grond lagen met grote klamboes per bed. Allebei redelijk goed geslapen in het pikken donker! De volgende ochtend kregen we pannenkoeken als ontbijt, altijd goed natuurlijk! Na het ontbijt vertrokken we voor nog een trekking door een bamboe bos naar een mooie waterval. Wel een beetje glad, ik had nog even een mooie smakkerd op mijn billen gemaakt maar verder was het erg leuk. Wij hebben erg genoten van de trekkingstocht door Sa Pa.

Maar we waren wel toe om lekker te relaxen. Aangezien we meteen na Sa Pa een halong bay cruise hadden geboekt kwam dat mooi uit. Na een nachtbus en daarna nog een busrit kwamen we aan bij de boot waar we zouden verblijven voor 1 nacht. Een mooie boot waar relaxen wel ging lukken. We hebben heerlijk weer gehad en na een bezoek aan een grot, konden we 's middags heerlijk zwemmen en kajakken. Het diner was ook super goed verzorgd, heerlijk Vietnamees eten, veel te veel eten natuurlijk maar het smaakte super. Na het eten hadden we avond vrij en hebben we heerlijk op het dek gelegen. Na een prima nachtje slaap, vertrokken we in de ochtend naar een Pearl market. Gaaf om te zien hoe de parels in oesters eigenlijk 'geproduceerd' worden hier. En daarna vertrokken we met een andere boot richting onze bungalow. Onderweg weer prachtig uitzicht, we hebben zoveel foto's gemaakt omdat om elke bocht het uitzicht nog mooier was. Wel lekker weg gezweet maar we hebben fantastisch weer gehad. De bungalow was echt fantastisch, leek wel een resort op een privé eiland. Wie had dat gedacht, met ons backpacker budget! Heerlijk gezwommen en lekker even niks gedaan. Na al die indrukken van de afgelopen paar weken, vonden we het heerlijk even niks te doen. 'S avonds nog een heerlijke bbq diner gehad en een nieuwe kaartspel geleerd/gespeeld met Israëliërs. Altijd leuk om zoveel verschillende mensen uit verschillende culturen tegen te komen. Iedereen heeft weer andere ervaringen en verhalen.

De volgende dag om 7:00 ontbijt, dus lekker uitslapen op de geweldige locatie ging niet. Op de boot terug nog een cookingclass gehad om spring Rolls te maken. En na de lunch werden we opgehaald om naar onze volgende locatie te vertrekken: Ninh Binh. Daarover volgende keer meer!

Tot nu toe hebben we ontzettend genoten van de geweldige omgeving van Sa Pa en Ha Long Bay, de vriendelijkheid van de Vietnamese mensen en het heerlijke eten.

Ons volgende verhaal zal ook over mooie locaties in Vietnam gaan omdat we voorlopig hier nog even blijven!

We hopen snel wat foto's te kunnen delen! We gebruiken de camera steeds dus we moeten een computer vinden om deze te kunnen plaatsen op de blog.

Mitchel en Eileen

• 02 Oktober 2015 - 21:20

Liesbeth:

Heey eileen en mitchel, wat heerlijk om te lezen wat jullie allemaal ondernemen en zien. Ben zeer benieuwd naar de foto's. Azie, thailand, was voor mij vorig jaar ook een heerlijke tijd. Zo een andere wereld maar ook overweldigend en indrukwekkend. Geniet van alle mooie momenten en zorg goed voor elkaar. lieve groeten van ons allemaal.