More places, more stories - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Eileen Bogels - WaarBenJij.nu More places, more stories - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Eileen Bogels - WaarBenJij.nu

More places, more stories

Door: Mitchel en Eileen

Blijf op de hoogte en volg Eileen

02 November 2015 | Thailand, Bangkok

Sawasdee iedereen!

De vorige blog hebben we in Ho Chi Minh geplaatst. Maar zoals gezegd waren we daar nog niet weg. Daarom gaat deze blog weer even verder in Saigon.

(Excuses dat dit een lange blog is geworden maar we hebben even de vaart in onze reis zitten)

Naast heerlijk door Saigon te hebben geslenterd, hebben we ook de Chu Chi tunnels bezocht. Dit zijn de welbekende tunnels die door de chu chi werden gebruikt tijdens de oorlog tegen zuid-Vietnam en Amerika. Een indrukwekkend bezoek waar zeker de intelligentie waar de tunnels mee zijn gebouwd erg duidelijk werd. Ook zijn de tunnels niet gebouwd op westerse maten. Zeker Mitchel moest goed zijn best doen om in de tunnels te passen. Er was ook een mogelijkheid om met een geweer te schieten. Het leek ons allebei wel eens leuk om dat te doen waardoor we beide 5 kogels met een M-16 hebben afgevuurd. Wel gaaf om een keer te doen maar daar blijft het bij! In de bus heen en weer gaf de gids nog een goede geschiedenis les over zijn land Vietnam. Voor, tijdens en na de oorlogen werd uitgebreid besproken en het was ontzettend interessant!
Omdat het bezoek aan de chu chi tunnels maar een halve dag duurde, hadden wij de middag vrij om wat voor ons zelf te doen. Mitchel wilde nog graag naar de kapper en van de familie kregen we een goede tip dat bij hun beneden een goede kapper zat. Daar is Mitchel dus ook naar de kapper gegaan voor maar 3 euro (!!!), kan je je dat nog voorstellen in Nederland? De jongen die Mitchel z'n haar deed was ook heel secuur en had er echt plezier in. Leuke lokale ervaring weer!

De volgende dag was vroeg dag omdat we om 6:15 vertrokken om met Kim Chi een bezoek te brengen aan de Vietnam brouwerij waar mijn vader werkte toen wij hier woonden. Als ontbijt nog even de lokale pho noodle soep gegeten. Mitchel vond het wel lekker maar niet zo'n mijn ding zo vroeg in de ochtend. Toen naar de brouwerij waar we een erg leuke rondleiding kregen door de hele brouwerij. Ook nog wat mensen van vroeger gezien. Ik leek toch wel een beetje op mijn vader zeiden ze en ze vonden ons zo'n leuk stel! Altijd leuk om te horen! Na het hele leuke bezoek hadden ze een van hun chauffeurs geregeld om ons via 'parkland' naar de stad te brengen. Parkland is het complex waar ik vroeger heb gewoond. Ideaal een privé chauffeur die ons even door de stad rond reed en ik vond het fantastisch dat ze hadden geregeld dat we langs mijn oude huis gingen. Is wel erg veel veranderd maar ik herkende het nog zeker. We mochten ook een kijkje nemen op het terrein, erg leuk om de plek te zien waar je als klein meisje hebt leren zwemmen en met de fiets over het terrein croste. Ook nog even de internationale school gezien waar ik op heb gezeten op de nieuwe locatie. Daarna bracht de chauffeur ons naar de stad want wij moesten nog even de tour door de mekong delta boeken die ons naar phnom penh in Cambodja zou brengen. En nog was deze leuke dag niet afgelopen: in de avond zijn we lekker met de familie gaan eten voor mijn verjaardag alvast en hun zoontje die de volgende dag jarig was! Zij hadden het eten besteld en wat hebben wij heerlijk gegeten! Normaal zijn wij allebei niet zo van de 'seafood' maar de krab (die we zelf nog moesten open kraken), de vis en garnalen soep waren heerlijk!! Echt een leuk afscheids/Verjaardags dinertje en we hebben erg genoten van ons verblijf bij haar familie!

De volgende dag vertrokken wij vroeg uit Ho Chi Minh en na gedag te hebben gezegd tegen Chi en haar familie begon de toer door de mekong delta; varen over de mekong, gezien hoe rijstpapier wordt gemaakt, een vis boerderij bezocht en een krokodillen boerderij gezien. Mitchel had in de lunch stop ook nog even kikker gegeten, best lekker zei hij! Ik sloeg het maar even over...
Al met al was het een leuke tour die ons naar Phnom Phen, Cambodja bracht. Wel een beetje dubieuze grensovergang waar ze natuurlijk meer geld van je willen dan nodig is en de zogenaamde hulpvaardige gids probeert nog wat extra geld te ontvangen. Gelukkig viel het voor ons verder mee.

Vietnam het land van; zoveel verschillende landschappen, lekker eten, waar 5 minuten een half uur kan duren, ontzettend veel getoeter, chaos en 'motorbikes', vriendelijke mensen én veel oude en nieuwe herinneringen.

Van Vietnam dus door naar Cambodja. Daar begonnen we in Phnom Phen waar we aankwamen na een rit van 2 uur vanaf de grens in een veel te vol busje. Zijn we ondertussen wel gewend. De volgende dag in Phnom Phen was het mijn (onze) verjaardag. Na een lekker ontbijtje, bezochten we het Royal Palace. Mooi om te zien! Weer heel anders als Vietnam qua architectuur. 's Middags hebben we de killing fields en Tu sleng gevangenis bezocht. Niet de leukste locaties om te bezoeken op je verjaardag maar wij vonden het allebei erg indrukwekkend om deze plekken te bezoeken waar zoveel nare dingen zijn gebeurd, niet eens zo lang geleden. Op de terugweg waren we er allebei erg stil van. Daarna was het wel even tijd om me verjaardag leuk af te sluiten. Daarom zijn we lekker en wat chiquer gaan eten. Tijdens het eten raakte we in gesprek met de man aan de tafel naast ons. Hij bleek een of andere belangrijke zakenman in Cambodja en was ook de eigenaar van wat discotheken. Toen hij hoorde dat het mijn verjaardag was ging hij meteen regelen dat wij die avond naar een discotheek konden waar een flesje koud zou staan. Dat klonk ons wel goed in de oren! Daarom gingen we wat later richting de discotheek waar we al VIP's werden behandeld. Kregen een tafel in een VIP zaal met DJ (het was inderdaad gewoon een dinsdag) en er stond echt een heerlijk flesje voor ons koud. Toch nog goed jarig gevoeld!! Wel een bijzondere ervaring zo'n discotheek in Cambodja met veel westerse mannen en Cambodjaanse vrouwen (zegt al genoeg denk ik).
Wel hadden we al snel door dat Cambodja niet helemaal ons land was, de stad was heel vies, veel bedelaars en daklozen en de mensen waren niet zo vriendelijk als we gewend waren. Daarom besloten we de volgende dag meteen naar Siem Reap door te reizen en daarna door te gaan naar Thailand. In Siem Reap ligt het 8ste wereldwonder Angkor Wat. Na een prima reis kwamen we aan in Siem Reap; wel een leukere stad als Phnom Phen gelukkig. We hadden meteen een tuk tuk chauffeur geregeld voor de komende dagen die ons het terrein van Angkor zouden laten zien. De volgende morgen stond hij paraat op de afgesproken tijd en hebben we Angkor Thom bezocht. Heel mooi en indrukwekkend zijn deze tempels. Zeker erbij te bedenken hoe oud deze tempels zijn. Angkor Wat bezochten we de volgende dag met de zonsopgang; erg mooi om te zien hoe Angkor Wat vanuit het donker helemaal tevoorschijn komt. De rest van de dag spendeerden wij ook op het terrein van Angkor waar we heel veel soorten en maten tempels hebben bekeken. Heel mooi maar het waren er genoeg!

Cambodja; voor ons het land van een bliksembezoek, met veel en indrukwekkende historie. Maar niet ons land.

Vanuit Siem Reap vertrokken we met de bus naar Bangkok. Een paar uurtjes naar de Cambodjaanse - Thaise grens waar het allemaal heel soepel voor ons ging. In een half uurtje waren we door de grensovergangen in Thailand. Helaas hadden wat mensen van onze bus wat meer moeite, zo had iemand geen visum die zij schijnbaar wel nodig hadden. Daarom nog wel een tijdje staan wachten, maar goed dat stoort ons niet meer (nouja nog een klein beetje). De rit naar Bangkok liep voorspoedig en aangekomen in Bangkok deelden we de taxi met een Canadees stel. Wel meteen een ervaring; wij gingen naar een plek waar stond dat er alleen taxi's met een meter stonden (ja dat is nodig in Thailand anders vragen ze veel meer dan de echte prijs). Alleen toen wij instapte wilde de taxi chauffeur zijn meter niet aan doen. Nou dat ging mooi niet gebeuren! Wij hadden de deuren alweer open gedaan om uit te stappen maar hij reed gewoon door. Gelukkig was het Canadese stel al in Bangkok geweest en wisten zij hoe ze zelf de meter aan moesten zetten. Ideaal dus gingen we toch op de meter naar onze hotels.
We hadden een erg leuk hotelletje in Bangkok waar we 4 nachten zijn gebleven en de stad hebben bekeken. Wij hebben ook meteen ons visum naar Myanmar in Bangkok geregeld en een bezoek gebracht aan de Erawan waterval. Een waterval van 7 delen waar je overal kon zwemmen. Helaas wel met redelijk grote vissen die iedereen een gratis pedicure gaven. Niet helemaal mijn ding, vissen aan mijn voeten. Wel nog van een natuurlijke glijbaan geweest! Erg leuk!

Vanuit Bangkok gingen we naar Koh Tao waar wij ons duikbrevet hebben gehaald!! Het leek ons allebei heel gaaf om te kunnen duiken en op koh tao zijn er veel duikscholen waaronder een aantal Nederlandse duikscholen. Leren duiken voor een goede prijs, in het Nederlands en in een super mooie omgeving klonk perfect voor ons. En dat was het!! We begonnen de cursus met wat theorie waar even duidelijk werd aangeven: dat je moet blijven ademen. Logisch zou je denken maar wij moesten allebei wel erg wennen om vanuit een tank met een ademapparaat te ademen onderwater. Zeker ik moest mij even over die spanning heen zetten. Maar nadat dat gebeurde was het fantastisch! Super mooie vissen en koraal gezien in mooi blauw water! Na 3 dagen met een theorie examen en 4 duiken mogen we zeggen dat we ons duikbrevet hebben!! Wij mogen dus nu met zijn 2en gaan duiken tot 20 meter diepte. Erg gaaf en misschien komt dat in een later moment van onze reis wel goed van pas!
EN niet te vergeten, op koh tao hoorde we dat wij voor de tweede en derde keer oom & tante zijn geworden! Voor nu nog even op afstand.

Op dit moment zijn we weer in Bangkok en morgen vliegen we door naar Yangon in Myanmar! We kijken er erg naar uit!

Groetjes,

Mitchel en Eileen

• 02 November 2015 - 14:42

Jet:

Leuk verhaal! Klinkt Super. Gelukkig leuke verjaardag en gefeliciteerd Tante en Oom.
    Have fun ! Xx

• 03 November 2015 - 14:06

Jeannet:

Lieve schatten wat een fantastisch verhaal weer!!
    En jij Eileen nog excuses maken voor een te lang verhaal??
    Jij zou altijd nog schrijfster kunnen worden van bestsellers!
    Het is alleen maar genieten als we dit lezen dus voor ons kan het verhaal niet lang genoeg zijn
    Heel leuk dank jullie wel!
    Groetjes Kees en Jeannet.

• 28 December 2015 - 20:31

Je Oompje Ton: